Collegialiteit en een goede werksfeer zijn belangrijke ingrediënten voor een efficiënte werkomgeving. Je mag die aspecten dus zeker niet verwaarlozen. Meer nog: collegialiteit bevorderen vraagt om een actieve aanpak en mag (of moet) als een investering gezien worden. Volgens een studie van VOKA (1) werkt teamontwikkeling namelijk het groepsgevoel en de samenwerking in de hand. En dat staat gelijk aan efficiënter werk en een hogere productiviteit.
Leuke groepsactiviteiten bouwen sterke teams
De collegialiteit tussen je werknemers bevorderen: daar wordt je bedrijf alleen maar beter van. De theorie van het Ervarend Leren (2) onderschrijft dit zelfs vanuit de sociologie. Die theorie stelt dat leuke activiteiten met een hoge betrokkenheid en een ontspannen sfeer de positieve interacties tussen teamleden bevorderen. Het resultaat? Meer gemotiveerde werknemers.
De voordelen van collegialiteit
Maar meer motivatie is niet het enige voordeel. Als je actief investeert in collegialiteit en teamspirit, voelen werknemers zich ook meer betrokken bij het werkproces. Dankzij extra energie en inzet zullen projecten betere resultaten opleveren. Bovendien hebben leuke groepsactiviteiten en teambuildings ook indirect een invloed… Tot de resultaten mag je namelijk ook minder stress en negatieve gevoelens rekenen – twee factoren die je niet mag onderschatten bij het becijferen van je return!
Collegialiteit bevorderen met teambuilding: investeren in menselijk kapitaal
Investeren in leuke groepsactiviteiten doet wonderen voor het groepsgevoel van je medewerkers en hun onderlinge samenwerking. Het is de voedingsbodem voor een betere organisatiewerking en het belang ervan mag dus zeker niet over het hoofd gezien worden. Ook je mensen maken deel uit van het ‘kapitaal’ van je organisatie. En een werkomgeving scheppen waarin iedereen op z’n best kan zijn en functioneren, is een doel op zich!
Bronnen
- “Help, de leuning valt weg“ – KWIC toolbox. Handvaten voor zelfsturende teams. http://www.voka.be/media/230403/toolbox_kwic.pdf.
- “De Theorie van het Ervarend Leren” – http://www.ervarend-leren.eu/home/de-theorie-van-het-ervarend-leren.